Tagg

Marocko

Browsing

För 7 dagar sedan satte jag mig på planet tillbaka från Marocko men tankarna har flugit tillbaka både en och två gånger kan jag lova. Det var så spännande att denna gång få besöka en helt ny världsdel!

Läs också: Marocko | Inspirationsresa till Agadir Del 1

Agadir marocko
Agadir, som jag och min vän Rebecca besökte, var inte så där jättespännande under en hel vecka, om jag ska vara ärlig. Vi hittade dock två fantastiska restauranger i marinan som piggade upp stället: Pure Passion (Fransk mat) och Les Blancs (Tapas) Dessutom besökte vi ett grymt Hammam Spa, Argan Phyto House (ett måste!) men utöver det gjorde man liksom stan på 2 dagar. Därför beslutade vi oss för att ta en dagstur till omtalade Marrakesh.

karitraa
Fick inviga mina nya våriga träningskläder från Karitraa: Sport Topp [klick] + Tights [klick]

Av alla dagar på resan så beslutade universum att jag skulle bli matförgiftad just den här dagen. Kul va? Det var inte så farligt när vi åkte kl 07.00 men hade jag vetat hur illa jag skulle bli så hade 6 timmars tur och retur resa varit ett big No No.
soluppgång agadir
Åker man till någon utav kuststäderna i Marocco på semester så finns det ett bussbolag som kör regelbundna turer till Marrakesh fram och tillbaka. Supratours heter bolaget och då kostar en enkel biljett ca 100-150 kr. Då vi hittade en annan Svensk familj som också ville dit delade vi istället på en taxi som tog 1400:- totalt och då väntade chauffören på oss under hela dagen.
takterass el fenn
Ja, taxin blev ju en mardröm för mig som var så dålig så det första jag och Rebecca fick göra när vi kom fram var att besöka ett apotek och sen åka direkt till Riad El Fenn, där vi hade bokat en lunch sedan en månad tillbaka.
Riad El Fenn
El Fenn, hade vi spanat in efter massor av rekommendationer på nätet och detta är verkligen en Riad man bör besöka när man åker till Marrakech. Riad El Fenn MarrakechEn Riad är ett traditionellt Marockanskt hus eller palats med en inre trädgård eller innergård fylld med fantastisk arkitektur och porlande fontäner…
takterass marrakech
Här kan man både checka in för en hotellvistelse, för att avnjuta en dag på deras spa eller så käkar man bara en fantastisk lunch på deras takterass.
El Fenn Riad
Det som är bra att veta är att dessa Riader är ganska så svåra att hitta om man bara går på Marrakeshs gator. Oftast är det bara en enkel dörr mot gatan och man kan så lätt gå förbi men hittar man dörren så öppnar den upp för en fantastisk tusen och en natt dröm.
Marrakech marknad
Vi spenderade i stort sätt hela dagen på El Fenn. Jag låg i fosterställning, kunde varken äta eller gå och hade sånna kraftiga magsmärtor MEN en timme innan avfärden hem trotsade jag detta och följde med Rebecca ut på marknaden i Medina.

Marrakech Medina
Medina är det arabiska ordet för stad och idag är det ett ord som särskiljer gamla stan från de nya delarna i Marrakesh.
Medina ligger innanför den 19 km långa stadsmuren som är över tusen år gammal och det är faktisk bara här det finns Riader (närmare 1500 st!).

porslin marrakech

Jag är väldigt glad för att vi hann se lite utav staden, trots att jag var så dålig. Alla färger fullkomligt svepte över en och marknaderna erbjöd allt från färsk frukt, porslin och hantverk. Becca hann tack och lov få shoppa lite medan hon hade mig i släptåg haha. Jag måste åka tillbaka hit för jag är långt ifrån färdig med Marrakesh!

100 rosor
Det var skönt att komma hem till hotellet efter den dagen kan jag säga! Jag sov som en prinsessa och vaknade sedan upp till min födelsedag! 32 år och magsjuk, haha! 100 fantastiska rosor levererades till hotellet från en nyfunnen vän som jag “coachat” ett par dagar och sedan…
Villa blanche
…piggades jag upp ytterligare av Rebecca som överraskade mig med ett besök på Riad Villa Blanche.

Oline flower line of oslo
Drömmig top från Line of Oslo [klick]

Samma här, en fin port utifrån där man inte vet vad man kan förvänta sig på insidan. Förväntansfull tjej posar framför kameran, haha.

Riad villa blanche
Wow! Jag bara gapade när jag klev in i Riaden!
rosor
Toaletterna var fyllda med rosor, små fontäner med porlande vatten, tända ljus överallt….det var så vackert och så lugnt.
middag villa blanche
Vi var trötta efter Marrakesh resan men att få sitta i en lugn miljö och diskutera resans alla händelser över en god bit mat var så härligt.
födelsedAg
Fantastiska Becca! Till och med tårta hade du fixat<3 Tack för en helt magisk kväll här, det blev verkligen en perfekt sista kväll för oss i Agadir. Vilken resa det blev ändå! Jag kommer skriva ett till inlägg lite längre fram om varför resan var så betydelsefull…tills dess…hoppas ni fick ett härligt smakprov på Marocko! Jag kan varmt rekommendera att åka till det här landet! Kram Lina

Marocko! I Fredags natt anlände vi äntligen till kuststaden Agadir där jag och Rebecca ska spendera en vecka. Det här är första gången jag sätter mina fötter på Afrikans mark så det här blir en upplevelse utöver det vanliga! Har du varit här i Marocko?

Läs också: Marocko Del 2

Agadir Marocko
Hela syftet med den här resan är delvis att få lite sol och ny energi men utöver detta har jag och Becca bestämt oss för att detta ska bli en inspirationsresa där vi tillsammans ska ‘Brain storma’ kring våra egna företag och sätta nya mål och visioner.
Agadir
Det är både nyttigt och lärorikt att byta erfarenheter, trots att vi kommer från olika branscher. I grund och botten jobbar vi ju trots allt med människor båda två och det är bra att ha någon utifrån som tycker till och utmanar med frågor för att du ska kunna utvecklas ytterligare. Det är svårare sagt än gjort men omgivningen spelar stor roll så jag måste resa iväg för att kunna tänka utanför boxen.
Agadir beach
Agadir är egentligen inte så typiskt “Marocko” om man refererar till de klassiska tankarna om färgglada hus fyllda med mosaik och magiska mönster. Det ser man faktisk ingenting av här nere.
Agadir marina
Under 60-talet drabbades nämligen kuststaden av en svår jordbävning (nästan 20 000 pers förlorade livet) vilket förstörde i stort sätt alla ursprungliga byggnaderna. När återuppbyggnaden började lockade det till sig massor av turism som sedan kom att influera staden rejält och gav den en relativt europeisk touch. Stadens kärna flyttades också till ett mindre utsatt område för att öka tryggheten bland befolkningen.
palmer i marocko
Staden har idag runt 400 000 invånare och ligger längs med atlantens fantastiska kust. En mysig strandpromenad på 6 km sträcker sig längs staden och den kläs av klassiska palmer, parasoll och restauranger. De flesta restaurangerna är däremot tomma konstigt nog då de flesta drar sig mot marinan om kvällarna.
pariserhjul i marocko
Ett pariserhjul nere vid strandpromenaden var ju ett måste, haha. Här kan man njuta av den fantastisk solnedgången från högre höjd. Det mesta här nere är faktiskt fransk inspirerat då stor del av kulturen pratar just franska.

Turismen då? Trots att det flyger in ganska mycket turister till Agadir (1 plan från sverige 6dgr i veckan per) så tycker jag inte att man känner av det särskilt mycket. De flesta åker nog till Taghazout (20 min norr om Agadir) för att surfa.

Byxor från Line of Oslo, jag är kär i dom just nu-> Du hittar dom här!

Första dagarna var det därför ganska svårt att “smälta in” om man säger så. Det lyser skandinav om dig oavsett om du bär sjal och täcker det mesta av huden. Det är däremot ingenting du “måste” göra men det känns mer bekvämt och respektfullt än att springa ringa runt i en blommig kort klänning.

marina
Den finare delen av stan är nog Marinan skulle jag säga. Här finns massor av goda restauranger och här samlas de flesta under kvällarna för att äta middag.
agadir marina town
Här kunde man hitta en Mac butik (!) och en Zara men utöver det skulle jag inte säga att det fanns så mycket mer att shoppa runt i.

makeupbylina travels
Igår var det fokus på Rebecca när det kom till jobbplanering så vi tog en promenad hit för att äta middag och bolla idéer.
pure passion agadir
Hon hade valt restaurang så vi landade på Pure Passion som hade topp recensioner på Trip Advisor.

Restaurangen låg precis vid vattnet och…

…menyn bestod av allt från skaldjur till kött och bearnaisesås.
tuna agadir pure passion
Agadir är främst känt för sin havsinspirerade mat så här njöt vi av en magisk tonfisk! Mums!