Tagg

Polen

Browsing

“Klart vi ska till Krakow och fira nyårsafton!” Nä, så sa jag nog inte direkt när förslaget kom men efter lite google och efter att ha pratat med lite folk runtomkring förstod jag att Krakow är en utav de städerna som är lite på tapeten just nu och är tydligen en väldigt sevärdig stad.
Stare Miastro Krakow
Så, 7 glada tjejer packade väskorna och åkte till Polen för att fira in det nya året. Det började inte särskilt bra för mig då jag tankspritt glömde passet! ALDRIG hänt någonsin men vad gör man…det är bara le snällt hos polisen och gladeligen betala 980 kronor! Check på den! Det mysiga med att få ett litet rosa tillfälligt pass är ju också det faktum att ditt gamla pass hemma stryks. Suck!
krakow poland
Väl i Krakow slutade jag fokusera på passet och gänget tog en mysig middag som sedan ledde till barhäng första kvällen. De säger att Krakow är en utav de mest bar- och restaurangtätaste städerna faktiskt samt att dryck och mat är oförskämt billigt…

krakow weekend
…jag kan inget annat än att hålla med. Självklart kryper priserna upp något så fort du rör dig i de mest turistiga delarna men oftast ligger maten runt 60-85 Kr och dryck mellan 25-40 Kr. Vem säger nej till ett glas Cava för 40 kr?

Gamla stan,
Stare Miastro, är det ställe där allt händer kan man säga. Stan omgärdas av en lummig park och I mitten ligger torget Rynek Glowny och St Mary’s Basilica (synd på den första bilden).  Det är gångavstånd till det mer Judiska kvarteren, Kazimierz, som ligger strax söder om Gamla stan. Här finns mer gammal synagogor, museer och massor av restauranger med traditionell kosher-mat. Det var där vi körde lite barhäng!

Morgonen efter tog många sovmorgon så jag tog med min kamera och gick på egen sightseeing-promenad. Det är bland det bästa jag vet när jag kommer till en ny stad. På med bra musik i lurarna, upp med google maps och kameran redo.
promenad i krakow
På något sätt får man en helt annan upplevelse än om man går i grupp då man såklart hinner ta in alla intryck på sitt egna sätt. Det var en mysig stund och på ca 2 h hade jag stenkoll på Gamla Stan och områdena straxt utanför.
krakow
Först valde jag att gå ner längst med floden som ringlar sig precis utanför Gamla stan åt sydväst.. Jag hade läst att man fick den bästa vyn av slottet därifrån och det fick man verkligen.
wawel krakow
Områdena kring floden, även på slottets sida, var otroligt fina i morgon diset. Så vackert.
Flod krakow
Jag kan tänka mig att områdena här nere är ännu mysigare på sommaren då de säkert har lite båtrestauranger öppna.       Wawel catsle
Slottet Wawel ligger på en kulle precis ovanför floden. För mig räckte det att promenera upp till slottet, njuta lite av det utsikten samt kika runt på slottet utifrån men det säljs massor av olika biljetter för den som vill spendera mer tid här.  wawel towers

Wawel ligger i en sammanhängande grupp av byggnader som omringas av en borg. Här finns bla både slottet och Krakóws domkyrka som är en begravningsplats för polska regenter och andra historiskt viktiga personer.

wawel krakow
Det blir ju alltid lite turistigt på sådana här platser men det är ändå mäktigt att stå på en sådan historisk mark.

Efter det knatade jag in till Gamla stan och kikade runt på julmarknaden som körde sitt sista race innan årsskiftet.

Alltså den här staden! Krakow står sedan 1978 med på UNESCO:s världsarvslista och man upptäcker ganska snabbt stadens blandning av renässans, gotik och moderna influenser. En otroligt vacker stad, inte allt som jag förväntat mig!
weekend krakow
Vart ska man bo i Krakow? Jag skulle rekommendera att bo så nära Gamla Stan som möjligt! Hotellpriserna här är som vanligt  men det underlättar markant att bo mitt i smeten.
best western krakow old town
Jag och Sara bokade in Best western och de andra brudarna körde Airbnb då vi var så många och konstigt nog (ovetandes om vart vi båda bokade) hamnade vi på adresserna vägg i vägg.
Hotellet var fräscht och väldigt inrett om vi säger så haha!

Här gjorde vi oss sedan i ordning för själva nyårsafton.

Vi hade bokat bord på en mysig restaurang där vi skulle spendera all tid fram till 12-slaget
tjejhelg i krakow
Under middagen delade alla fantastiska tjejer med sig av vad som varit bra med 2017, vad som varit vår största lärdom och vilka personer som klivit in i våra liv som vi är glada över.

Jag har flera personer som kommit in i mitt liv i år som överraskat mig. Sara, min tidigare kollega och frisör, är numera en väldigt nära vän som visat sig vara en person jag väldigt gärna vill ha i mitt liv så länge som det bara går! Vi har rest en del ihop under året och lärt känna varandra väldigt bra. Hon säger det jag tänker, lyssnar och frågar på riktigt, är jordnära, får mig att bli modigare och delar både de starkaste värderingarna jag har och min fruktansvärt låga humor, haha. Tacksam!

Nago Sushi & Sake
Resten av kvällen var success och dagen efter låg vi i sängen i stort sätt hela dagen, haha. Helt och hållet förtjänt! När magen började knorra hittade vi turligt nog (återigen vägg i vägg med hotellet) stans godaste asiatiska restaurang: Nago – Sushi & Sake.
 Nago SusHi &aMp; sake kraKow
Här satt vi i matbaren i x antal timmar, käkade god mat medan vi snick snackade med huvudkocken. Maten var extremt god och här åt jag den godaste efterätten jag ätit hittills. Chokladkaka med kokosmousse och passionfruktskum! Snacka om att avsluta sin weekend på bästa sätt!

KRAKOW, jag kommer tillbaka! Då ska jag hinna med att besöka Auschwitz. Det var lite för tungt för att göra en nyårshelg!