Tagg

Restaurang tips

Browsing

Dags för mitt andra inlägg från vår Barcelona Weekend! Det finns ju så mycket man vill utforska när man kommer till en stad för första gången så det blev en hel del turistande under dagarna vi var där.

flax n kale

Inför en massa strosande och turistande behöver man en stadig frukost! Flax n’ Kale är något alla tipsat om inför redan så dit var vi bara tvungna att gå!

Det är den första “flexitära restaurangen” i Barcelona och har den har gått så pass bra så att det snabbt utformades till en kedja!

brunch barcelona

Hit går man främst för att äta brunch och det är rena himmelriket för den som är överkänslig och har massor av allergier (som jag har). Allt på menyn är i stort sätt gluten, laktosfritt och har högt näringsvärde! Dessutom är maten så vackert upplagt så man knappt vill förstöra den, haha.

La Sagrada Família

Efter att magarna var proppfulla så åkte vi mot vårt första “turistmål” Kyrkan La Sagrada Família! Kyrkan är en utav de mest populära turistattraktioner i världen och är även med på UNESCO världsarvslista. Den påbörjades år 1882 men är fortfarande inte färdigbyggd.

La Sagrada Família gaudi

I och med att bygget pågått i ett x antal generationer så har kyrkan olika stilar och utformningar. Arkitekten och en av de ursprunglig skaparna till bygget var, även här, Antoni Gaudi som jag nämnde i Del 1 [länk] då vi besökte Park Güell! Hit måste man köpa biljetter innan resan, vilket vi inte gjorde. Det var sååå mycket folk runt kyrkan!

Casa Batlló

När vi ändå var inne på Gaudi tog vi oss vidare till Casa Batlló som också kallas för Casa dels ossos (Huset av ben) på grund av att fasaden är något skelettliknande. Innan jag åkte ner fick jag däremot höra namnet: Gaudis balkonger.

Casa dels ossos

Huset är så otroligt vackert med sin keramiska mosaik och säregna balkonger.

gaudis balkonger

Insidan ska tydligen också vara fantastisk då hela byggnaden i princip saknar raka linjer. Varje rum ska se helt olika ut och bestå av oregelbundna former och fantastisk arkitektur. Vi nöjde oss med att kika på utsidan.

Casa Milá

Casa Milá, ligger mitt över gatan från Gaudis balkonger och stod ut lika mycket i design. Jag hade kunnat tänka mig att gå in här men det var så sent och vi var lite småhungriga så vi skippade det (nästa gång!) På taket finns en samling skorstenar, ventilationstrummor, trapphus med inbyggda vattenmagasin och spiror i massor av spännande silhuetter. Det såg riktigt coolt ut på bilderna när man googlade!

torres romanes
Min nya favoritkjol Clementine flower [klick] från Line of oslo fick följa med till barca!

Vi tog oss sedan vidare mot den gamla stadsdelen, Barri gòtic som är Spaniens svar på Gamla stan. Det är här det händer och det finns massor av butiker och restauranger som man vill strosa mellan! Här snubblade vi över en liten sidobyggnad till Torres Romanes området. Så vackert!

Santa Maria del Mar
Santa Maria del Mar. När jag kom hem från Barcelona fastnade jag i en serie på Netflix som hette: Katedralen vid havet. Jag hade ingen aning om att den utspelade sig i Barcelona förrän jag började titta. Slutscenen avslutades i den här katedralen, samma plats som jag för några dagar sedan stod i. Så vackert och magiskt sammanträffande!

kokua skor

Kokua! Vi sprang på en butik fylld med olika ballerinaskor. Missa inte den!

katalonien

Katalonien, som Barcelona ligger i, har under alla tider kämpat för att bli självständiga och bryta sig loss från Spanien. Överallt i Barcelona ser man flaggor och “demonstrationsskyltar” som påminner om den eviga striden emellan dem.

sangria de cava
Lite strosande i hamnen hann vi med också. De hade ett shopping center där nere men det var inte så mycket att ha. Vi satsade på några Sangria de Cava stopp i stället.

hamn barcelona

Så vackert!

la merce

Under helgen vi var där firade Barcelona ett utav sina skyddshelgon på en festival som kallas för La Mérce! Kvällen var helt fantastisk då det arrangerades en superstor ljusshow i Parc de la Ciutadella. KOmmer posta ett par bilder ifrån den i Del 3.

la hacienda
Sist men inte minst så måste jag tipsa om en Mexikansk restaurang vi snubblade in på! La Hacienda får ni inte missa för de har verkligen den godaste Nacho tallriken jag någonsin ätit!!

mexikanskt barcelona
Extremt god mat, bra service och drinkarna var super goda! Så kul när man spontant hittar ett pang ställe! Varma rekommendationer!

Missa inte att läsa:  Weekendtips i Barcelona Del 1 [länk]

Nu har jag hunnit sortera ut alla bilder efter helgens weekendresa till Barcelona, Spanien. Det blir en hel del restips så jag har delat upp allt i tre delar så att det inte blir för tung läsning för er 🙂

Barcelona norwegian

Tillsammans med min vän Anne-Sofie åkte jag ner till Barcelona under Fredag-Måndag. Norwegian hade riktigt bra flighter så vi kom runt lunchtid och åkte hem med ett sent kvällsflyg.

spanien karta

Detta var faktiskt min första gång i Barcelona, i vuxen ålder.  Jag har bilat igenom Barcelona när jag var typ 8 men jag minns nästan ingenting från det besöket.

panorama glories

Vi valde att bo straxt utanför citykärnan, i Glóries som låg straxt intill ett shopping centrum med samma namn. Det var i stort sätt bara 10 min med tunnelbana in till stan så det blev perfekt!

torre agbar

Precis bredvid hotellet låg Torre Agbar, som blev lite av vårt riktmärke varje gång vi skulle hem. Det är egentligen inget flashigare än ett 144 meter högt kontorshus men det verkar finnas planer på att de ev ska förvandla byggnaden till ett lyxhotell i stället.

the gates diagonal barcelona
Hotellet vi bodde på hette The Gates Diagonal och vi var så otroligt nöjda att vi valde det. Extremt fin inredning (ville ta med allt hem), trevlig personal och jätte fina rum!

the gates diagonal terass

Takterassen var ju inte så tråkig den heller. Ska man åka ner till Barcelona rekommenderas stark ett hotell med pool om man inte skulle hinna iväg ner till stranden. Det var ju så mycket man ville hinna se så vi hade inte riktigt ro att ta oss till stranden då det skulle försvinna för mycket tid från vår lilla sightseeing. 🙂

makeupbylina travels

Vi bestämde oss för att spendera både Fredag och Lördag genom att strosa runt i stan och se så mycket som möjligt till fots. Till nästa besök kommer jag nog vilja hoppa på en Jump-on-jump-off buss så att jag får en bättre helhetskänsla av stan vilket jag inte riktigt kände att jag hann få denna gång.

Ciudad Condal
Första kvällen hade vi blivit rekommenderade att äta på Ciudad Condal. Restaurangen är i stort sätt alltid fullsatt och det kryllar av folk i baren då tapasen är sjukt god här. Vi hade inte bokat men lyckades smita åt oss en plats efter 30 min väntan. Om du åker hit, beställ Torsk med honung (längst upp till höger i mitten). En riktig succé kan jag lova!

park guell utsikt

Dagen efter var vi tvungna att besöka ett utav stadens måsten,  Park Güell. Den ritades och konstruerades av Antoni Gaudí och utsågs 1984  av Unesco till ett världsarv. Se till att ha biljetter bokade om ni ska hit!

gaudi park

Från början var området inte alls avsedd för att bli en park utan var egentligen ett byggprojekt för ett bostadsområde med exklusiva tomter.

park guell
Det projektet blev en stor flopp och området lämnades över till staden efter att ha misslyckats med att sälja alla de tomter de erbjöd.

park guell barcelona

Gaudí, ser man egentligen i stora delar av hela Barcelona. Det känns som han haft ett finger i precis allt som har med arkitektur att göra.

antoni gaudi

Området är ganska så stort i sig men parken där man går runt och kikar på all arkitektur är inte så jätte stor.
mosaik

Hela området är fantastiskt vackert fyllt med klassisk Güel arkitektur, spiralformade torn, trappor och mosaik.

makeupbylina

Överallt fanns massor av fina väggar och miljöer att ta bilder vid. Här lyckades vi klämma ihop oss framför samma vägg:)

leica

Gillar man att fota kan jag varmt rekommendera att åka hit. Jag var i mitt esse här och passade på att leka lite extra med kameran då det fanns så mycket kul att ta kort på.

Restaurang nuba

Under Lördags kvällen hade vi blivit rekommenderade att besöka den glamorösa Restaurangen Nuba som tydligen sägs vara ett stammis ställe till många utav de spanska fotbollsproffsen. Så mysigt ställe där man kan passa på att klä upp sig rejält! Restaurangen ligger en bit utanför tunnelbaneområdet men det är ganska så billigt att ta en taxi hit.

nuba barcelona
Förutom att stället var otroligt vackert så var maten i toppklass! Om man vill ha smakupplevelser där de mest udda kombinationerna sätts ihop så ska man gå hit. Vi var så nöjda och kvällens absoluta favorit var Aubergine carpaccio med rosmarin, getost och honung. Wow! Tryffelkroketterna och passionssoppan till efterrätt var inte helt dumt det heller!

Missa inte att läsa:  Weekendtips i Barcelona Del 2 [länk]

Jorå, nu är det verkligen sensommar men det gör absolut ingenting. Nu är alla härliga runt omkring mig tillbaka i Stockholm, träningen är återinförd på riktigt och jag har hunnit förbereda och planera bloggen! Här får ni en kik på veckan som gått…

Torpedverkstan

I Måndags blev det jobb framför datorn hela dagen och sedan bar det av mot ett tidigt födelsedagsfirande för min vän Rebecca. Hon fick välja Restaurang så det blev en utav hennes favoriter, Torpedverkstan som ligger ute på Skeppsholmen. HUR kan jag aldrig varit här?

Restaurang Torpedverkstan

Supergod mat, fantasifulla cocktails och som toppen av allt blev vi serverade utav artisten Jessica Folcker. Blev lite snopen när jag såg att hon jobbade där men superglad då jag är ett stort fan av hennes musik. Hon har sådan härlig energi, röst och look. Toppen kväll! Varma rekommendationer!

Brynplockning StockholmTisdagen spenderade jag på Salong Bangerhead för att ta emot 8 kunder som beställt ögonbrynsplockning! Oftast är det stamkunder som kommer regelbundet men i bland tar jag in nya kunder i mån av tid. Fanny kom till mig med en jättefin grundform men hon var inte nöjd med den utan vill förbättra både form och färg då hon även ville bli kallare i tonen. Vips – tänk vad 20-30 min kan göra! Så fin blev hon.

Magnus and friends

På Onsdag kvällen kom min vän Magnus över på middag då han äntligen kommit hem från årets surf-säsong nere i Portugal. Det var så kul att se honom och skönt att prata ikapp oss om allt som hänt under sommaren!

Spenderade även Torsdagen framför datorn för att skriva lite större blogginlägg som jag planerat en tid och pausade efter några timmar för att gå på ett Yoga pass. Ni ska bara veta hur mycket tid varje inlägg kan ta, så man måste rensa huvudet efter ett par timmar. Det är tur jag älskar att skriva och researcha!

Ett utav inläggen jag gjorde klart var: Höstens 10 hetaste Sminktrender [Länk] Där kan du läsa om säsongens senaste sminktrender. Alltid lika kul att spåna om trenderna men kom ihåg…en trend behöver aldrig kopieras utan är till för att inspirera!

Fredagen tog jag det ganska lugnt då jag skulle jobba hela Lördagen. Kvällen träffade jag mina vänner Sara och Colin för ett par timmar på Mr Voon, en Asiatisk Grill restaurang.

Så jäkla gott! Om ni tar er hit…glöm inte beställa Ren till förrätt, Tempura majsen som side dish och Ibericokarrén som varmrätt! Wow!

bröllop

Lördagen var det dags för två nya bröllop och Kicki var en utav brudarna som jag sminkade. Bilden ovan är från vår konsultation ett par veckor tidigare! Fler bilder kommer i veckan. På kvällen bjöds jag på middag hemma hos min vän Ann-Sofie. Det blev Tapas-tema då vi började småfira våran Barcelona weekend som vi planerat i September!

Nu är det Söndag och idag blir det vila, planering och massor av Netflix! Återhämtning är så viktigt och något jag börjat prioritera mer och mer för varje år som går. Hoppas ni alla haft en jättefin vecka bakom er och att ni är taggade för en ny start i morgon:) Vi hörs inom kort…det kommer massa roliga inlägg till veckan!

Ni som hängt med här ett tag vet att jag är ett stort fan av det Asiatiska köket och i Fredags besökte jag en ny pärla tillsammans med mina vänner! Mitt i centrala Stockholm ligger nämligen Restaurang Weidao som härligt nog är en ny samarbetspartner till mig!

Restaurang Weidao
Weidao betyder Smak på kinesiska

Restaurangen ligger på Vasagatan i Stockholm nära centralen och det är ganska lätt att missa det här guldkornet om man inte hört talas om den innan, därför är det lite extra kul att tipsa om den.

Linas restaurang tips

Ingen är gladare än jag över att få dyka ner i en meny fylld med olika smakupplevelser så jag njöt som bara den när vi fick en introduktion av restaurangen och menyn. Magi!

Restaurangbesök med vänner

Finns det något bättre sätt att prata ikapp sig på? Det var så mysigt att träffa Ann-Sophie och Yildis igen! Vi pratade om hur sommaren varit, om livet och allt som händer i höst.

weidao stockholm

Restaurang Weidao’s meny erbjuder maträtter med influenser från Peking, Seoul, Osaka, Shanghai och Bangkok. Drömmen om man gillar asiatiska smaker!

asiatisk restaurang stockholm

Restaurangen är enkel och fräsch och man märker att de lagt all krut på menyn. Bläddrar man igenom den så finns det verkligen något för alla! En hel del klassika rätter känner man igen men det finns en hel del matkombinationer som var nya för oss! Jag gillar verkligen när smakerna kommer först, priserna känns rimliga och betoningen inte ligger på hur trendigt allt måste vara.

lax sashimi stockholm

Personalen var jätte trevlig och de rekommenderade varmt att dela på allt. Det är ju då middagar är som bäst! Vi beställde in ett fat med sashimi, gyoza och självklart en skål med edamer bönor! Allt var så himla fint upplagt då alla rätter blev som små konstverk.

förrätt

Jag är verkligen en förrätts-tjej och jag måste säga att sashimin var fantastiskt god! På menyn utlovar man riktigt bra råvaror och lax-sashimin var helt ärligt bland de godaste jag smakat i laxväg! Den vita fisken längst till vänster var däremot snackisen vid bordet. Jag var tvungen att fråga var det var för något då smaken var utöver det vanliga. Smörfisk säger jag bara, wow!

varmrätt weidao

När det var dags för varmrätterna hade vi så svårt att välja då allt såg så gott ut. Våran servitör fick helt enkelt rekommendera och välja ut deras absoluta bästsäljare. Det blev en klassisk Pad thai med räkorMormors Kyckling (Torrfriterad kyckling med Weidaos sötsur sås) och deras favorit Hongkong fläsksida (Rostad mörad fläsksida med chili och olika grönsaker)

hong kong fläsksida

Alltså Hong kong fläsksida blev helt klart min favorit! Den måste ni bara beställa om ni är här. Tätt därefter kom absolut Mormors Kyckling som hade en sås med apelsinsmak tror jag det var. Friteringen av kycklingen blev också speciell då den var torrfriterad, inte sådär mjuk som de flesta rätterna kan vara när det friterade ligger i sås.

pad thai stockholm

Pad Thaien blev tjejernas favorit då även räkorna smakade fantastiskt och efter att vi slukat upp nästan allt var vi så mätta så vi fick ta en lång paus innan efterätten. Det finns ju alltid plats för lite till, haha.

efterrätt Weidao-fritter

Vi delade på en efterrätt och även den fick servitören rekommendera. Weidao-fritter (Hemmagjord-fritter med vaniljglass och söt weidaosås) gjorde oss inte besvikna kan jag lova! Det var en slags friterade fruktgelé som påminde lite om den klassiska friterade bananen men den här var sååå mycket godare!

Reastaurangbesök weidao

Vilken kväll det blev! Vi var så nöjda och extremt mätta när vi vandrade vidare efter middagen. Tack snälla Weido för en jättefin smakupplevelse. Vi kommer tillbaka!