Tagg

Tallinn

Browsing

Att ta en Fredag till Måndags Weekend skulle man ju vilja göra oftare! Nu till veckan har Tallink Silja anlitat mig för en Sälj- och kundkontaktsutbildning så inför den så tyckte vi båda att det vore ypperligt om jag hann utnyttja mitt innestående presentkort jag haft en tid så att jag delvis kunde göra lite research inför utbildningen. Så i Samarbete med Tallink (Länk) tog jag med mig min vän Sara och så styrde vi upp en rejäl Relax- och Spahelg till Estland, Tallinn!

Läs också:Dags för en RelaxWeekend till Tallinn  och missa inte att följa min nya Rese-Instagram @Makeupbylinatravels!

Weekend Tallin

Trippen vi gjorde var alltså en liten specialare då vi stannade två dagar i Tallinn men påminde annars om deras 40-timmarskryssning med Victoria (Länk) som innehåller två nätter ombord och en dag i land. Fartyget tar 2 500 passagerare så det var bra håll-i-gång på båten kan jag lova.
Baltic Queen Show
Ingen kan väl undgå fördomarna som finns med att åka “Finlandsfärja” MEN jag tycker det blir lite vad man gör det till. Har man bra sällskap, slappnar av och inte är dömande så är det faktiskt riktigt kul och en fantastisk grej att göra om man bara vill komma bort över helgen och skämma bort sig lite. Det var lite så vi tänkte…
Baltic Queen Dance Show
Fredag kvällen innehöll shower, dans, dj och riktigt bra mat i en utav båtens 4 restauranger! Ett tips är att smaka på deras egen Sparkling Wine/ Cava till maten. Jag som älskar lite smörigare smaker älskade den!
Deluxe hytt Victoria
Partyklackarna slängdes på golvet ganska så sent i Deluxe hytten, så mycket sömn blev det inte. Fast vad gjorde det när man vaknade upp till den här utsikten?

Tallink Hotels
När vi kom iland på morgonen (runt 10.30 tiden) checkade vi in på Tallink Hotels Spa och konferens hotell . Måste ge extra credd till 2 fantastiska killar i personalen som mestadels hade hand om bagagerummet i och för sig men de var så trevliga och de gav en fantastisk service hela vistelsen vart man än stötte på dom på hotellet!
Tallink Hotels Spa och konferens hotell
Här passade vi på att vila upp oss lite innan det var dags för…
Lunch Tallink hotels
…en god lunch och…
Makeupbylina travels
…ett efterlängtat Spa besök, då vi hade bokat in lite behandlingar.
Aqua Spa Tallin
Aqua Spa (Länk) som syns ovan på bilden kändes lite mer som en klassisk simhall…
Aqua Spa Tallink Hotels
…men med olika typer av jacuzzis och olika Bastus.
Aqua Spa Tallink
Det var skönt att varva ner här efter maten…
Spa
…och tack och lov var det väldigt lite folk just då så att vi kunde ligga och slumra i varsin relaxstol vid poolen. Det är ju det man måste tänka på…ställa in sig på de tider som ingen annan vill spa:a på. Då blir allt mycket bättre!
Hera beauty salon
Efteråt hade vi alltså bokat behandlingar på Hotellets Skönhetssalong Hera Beauty Salon (Länk) Väldigt professionell personal och riktigt bra priser!
Hera beauty salon Seasonal treatment
Vi började med varsin Seasonal Facial Treatment (50€ 45 min). I den ingick djuprengöring, peeling, peel-off mask och en avslappnande massage som tillsammans skulle ge ny lyster till huden. Fullkomligt sagolikt. Somnade direkt (haha) och kände mig så återfuktad efteråt. Alltid kul att se vilka produkter de använder och i detta fall var det ett Franskt spamärke jag aldrig testat innan som hette Sothys. Peel-off masken doftade päron och är nog en utav de härligaste maskerna jag testat tror jag.
Hot lava stones
Efter ansiktsbehandlingen tog jag och Sara varsin kroppsbehandling: Oriental Ceremony med Hot Lava Stones  (70€ 90 min) Detta är en Asiatisk-inspirerad massage ritual som har en avslappnande och balanserande effekt på hela kroppen och som också berör kroppens alla chakra. En riktig stressdödare med andra ord! Alltså dra mig! Det var den bästa Hot Stone massage jag testat (jag är en sucker för kroppsbehandlingar så testat ganska mycket.) Tyvärr har jag, såklart, inga bilder från själva behandlingen men den startade med en exklusiv kropsspeeling och övergick i en massage varvat med varma Lava stenar dränkta i varm olja.
Tallin gamla stan
Kvällen spenderade vi i Tallinns Gamla stad och i närheten av den besökte vi en helt magisk restaurang, NOK NOK, som faktiskt förtjänar ett helt eget inlägg. Mer om det senare i veckan! Efter besöket var vi så mätta och utvilade så vi var tvungna att gå hem och lägga oss.
Julmarknad Tallin
Dagen efter vaknade vi pigga och utvilade och efter en lång god Hotellfrukost promenerade vi återigen in till Gamla stan. Hotellet låg bara 15 minuters promenad från stan så det var skönt att gå fram och tillbaka. I Gamla stan kan man göra allt från att gå runt på museer, besöka medeltida kyrkor, gå på stadsturer och även besöka områden som kanske får ditt nackhår att resa sig. Finns både spionageturer, spökturer och tortyrmuséum.

Julmarknad gamla stan
Vi valde att besöka Gamla Stans julmarknad, vilket var väldigt mysigt. I varje hörn av marknaden erbjöds det allt från Glögg och kringlor till pälsmössor! Vi passade även på att besöka några utav Tallins köpcentrum.
Tallinn weekend tips
Resten av den Gamla stadens delar var absolut hänförande att titta på. De har bevarat så mycket utav de gamla byggnaderna och längs med Gamla stan ringlar sig även en gammal fästning likt Visbys ringmur.
TallinÖverallt visar man upp konst, hantverk och stadens dörrar är en klass i sig. En dröm för alla bloggare, då det är poppis att fota mot dessa såklart. Kivi Paber Käärid
Till Lunch bestämde vi oss för att testa en restaurang vi fått tips om: Kivi Paber Käärid som betyder Sten Sax Påse om man översätter! Restaurangen ligger i ett område något avsides om stan i så kallade “Hipster Ville”. Det kändes lite som att åka till Köpenhamns Christiania (fast utan all röka) och jag kan tänka mig att det är superfint här på sommaren när vädret inte är så grått. Hit åkte vi genom att ta en Uber fram och tillbaka vilket är ett generellt tips då varje resa ligger mellan 40-60 kr, så billigt!

Kivi Paber Käärid restaurang
Kivi Paber Käärid  var avslappnat, hipstervänligt och prisvärt! Här äter man god och hälsosam mat där alla rätter är 100% glutenfria (Halleluja) och dessutom, om du tar sovmorgon så serverar de frukost fram till 14.00!
Baltic Queen
Tiden gick fort och kl 18.00 var det dags för avfärd igen mot Sthlm. Denna gång åkte vi med Baltic Queen (Länk) som är en utav de nyaste båtarna hos Tallink. Samma koncept med underhållning och restauranger som på den andra båten men man kände av en modernare touch här och personalen här var snäppet vassare på service måste jag säga.
Baltic queen Suites
Det jag fullkomligt älskade var att alla kunde gå ombord redan 2 h innan avfärd. Så man kunde i lugn och ro installera sig i hytten, njuta av ett glas och slippa stressa och stå i kö för att gå ombord på båten. Vi testade Baltic Queens suite denna gång som innehåll två rum: ett vardagsrum med stor bäddsoffa och ett sovrum med en lika stor säng. Väldigt mysigt!
Taxfree cosmetic
Då vi var något mättade på show och partaj så spenderade vi söndagkvällen genom att kika runt i Taxfree, äta god mat och hänga i hytten. Det behövde då båda skulle jobba idag.
weekend Kryssning tallin
Hela tanken med det här inlägget, i samarbete med Tallink, var som sagt att skriva om hur enkelt det är att komma iväg på en weekend med hjälp av att ta en kryssning från Stockholm. Samtidigt behövde jag researcha och snappa upp hur personalen ombord jobbar och vilken kund de har runt omkring sig på jobbet.

En erfarenhet rikare, otroligt avslappnad och otroligt nöjd med hela vistelsen. Tack Tallink för ett väldigt fint arrangemang. Sara som aldrig hade varit på en kryssning tidigare var också hel nöjd! Jag är så peppad på att hålla utbildningen i morgon!  Kram Lina

*Inlägget sker i samarbete med Tallink. Detta påverkar däremot inte mina värderingar eller åsikter om vistelsen. Dessa kommer alltid förbli personliga och kan inte bli köpta! Inlägget innehåller annonslänkar. Läs mer om min policy.

Från min senaste färd över Östersjön

Nu har jag varit hemma alldeles för länge, så i helgen är det dags för att vidga vyerna igen. Denna gång blir det inte så långt men det ska bli väldigt mysigt då jag i samarbete med Tallink (Länk), ska ta med mig min goda vän Sara och åka på en Relaxweekend till Tallin i morgon. Julmarknad, besök i Hipsterville, Spabesök, Middagslyx…yes allt ska avnjutas och det blir extra kul att åka tillsammans med Sara. Delvis då hon precis fyllt jämnt men också för att hon aldrig satt sin fot på en färja!

Under helgen kommer ni som vanligt kunna följa min resa och upplevelse på Insta Stories och Instagram, så missa inte att kika in där!

Vi ses självklart i morgon också med helgens sista makeuplook! Det är ju Black Friday!;)