Tagg

Karl Fazer Café

Browsing

Del 2 | Dag två på vår weekend med Silja line var det dags att gå i land. Vi tog en lång sovmorgon och åt frukost och vandrade sedan in mot Helsingfors. Vi låg i hamn fram till kl 17.00 så vi hade gott om tid att strosa runt.

park helsingfors

Stan ligger ungefär 10-15 minuters promenadväg från hamnen så det gick fort in och det var lätt att hitta.

karl fazer

Första stoppet blev på Karl Fazers Café – Ett obligatoriskt stopp om man är i Helsingfors.

karl fazer cafe helsingfors

Du har nog ätit både deras godis och bröd. Karl Fazer var nämligen bagare och startade ett fransk-ryskt café med konditori år 1891, här på Glogatan 3 i Helsingfors.

fazer cafe

Hans intresse var industriell produktion av choklad, konfektyr och praliner och började med tillverka sötsakerna i bakutrymmet på det här kaféet.

fazer geisha

Tre år efter kaféet öppnade startade han sin första fabrik i en annan byggnad. Resten av historien är en framgångssaga då de idag exporterar allt från choklad, kex, bröd och annat gott runt om i världen.

stockmann

Det blev en sväng på Stockmann – Finlands svar på NK!

kiila brunch

Sedan stannade vi till på Kiila Food & Bar för att äta lunch. Restaurangen har nämligen en grym brunch buffé under Lördagar och Söndagar!

Brunch helsingfors

Det fanns massor av vegetariska/veganska alternativ så Rebecca som just nu försöker köra ett par veganska månader var nöjd:)

helsingfors domkyrka

Helsingfors Domkyrka.

silja symphony

Efter ett par timmar i land var vi ganska nöjda och innan regnet kom promenerade vi snabbt tillbaka till båten!

sun flower oasis

Vi var helt slut när vi kom tillbaka så vi riktade in oss på Sun Flower Oasis som låg på däck 12. Det var här vi var när jag körde Event med Silja [länk] i våras.

spa resort silja

Jag trodde verkligen att alla ombord skulle tänka likadant men det var så lugnt här uppe vilket var extremt skönt.

spa silja

Det blev med andra ord massor av bubbel och bastu innan kvällens middag.

sheet mask

När vi kom tillbaka till hytten blev det en power nap med en sheet mask på för både mig och Becca!

restaurang tavolata

Som vi längtade efter kvällens restaurangbesök. Jag har ätit Restaurang Tavolátas italiensk inspirerade mat tidigare så jag visste att kvalitén skulle vara grym!

skaldjur silja line

Vi körde på en 5 rätters igen och lät våran fantastiska servitör, Vangelis, välja viner till varje rätt. 1:a rätten för mig blev en skaldjurstallrik!

italiensk chark

2:a rätten som följde var en fantastisk charkbricka. Till den kom deras olja och oliver som också säljs ombord.

vinprovning

Becca fick en tomat- och mozzarellatallrik.

torsk

Som 3:e rätt blev det Torsk i en fantastisk senap/citron sås!

risotto

Den 4:e rätten, den godaste, bestod av en varm Räkrisotto med tomat och citrussmaksatt Stracciatellaost.

olivolja glass

Den 5:e och sista rätten blev såklart en efterrätt. De har nämligen en egen glass gjord på deras olivolja på menyn som man inte får missa!

service ombord

Det bästa med besöket? Vår fantastiska servitör i mitten! Vi kallade honom “Kjelle” då han hade en identisk röst och pratade precis som skådespelaren Kjell Bergqvist. Vi skrattade gott hela middagen och fick även en sådan fin service av de andra i personalen. Vi hade en sån fin kväll!

vinbar

Vi testade ju så mycket viner och fick reda på att alla viner som serverades även fanns att köpa ombord. Jag blev helt besatt av ett Riesling vin: Marchesi Antinori Tenuta Monteloro Mezzo Braccio Riesling från Toscana. Varma rekommendationer!!

viner silja line

I vinbaren på deras promenadstråk fanns massor av fina viner utöver det som serverades på restaurangerna så den som gillar vin kan upptäcka en hel del här!

frukost silja line

Söndag kvällen blev lugn sen och vi somnade snabbt i hytten. Trots att vi var så mätta efter middagen längtade vi efter frukostbuffén dagen efter. Vi hann avnjuta den i lugn och ro medan Silja sakta gled genom Stockholms skärgård. Så fint och vi avslutade resan på topp!

Ett stort tack till dig, Oscar Brehmer på Silja, för en fantastiskt fint komponerad resa! Vi hade en fantastiskt härlig upplevelse ombord och jag är så tacksamma för att få samarbeta med er på Tallink Silja!! Det blir definitivt fler besök!