Tagg

Weekend Resor

Browsing

Del 2 | Dag två på vår weekend med Silja line var det dags att gå i land. Vi tog en lång sovmorgon och åt frukost och vandrade sedan in mot Helsingfors. Vi låg i hamn fram till kl 17.00 så vi hade gott om tid att strosa runt.

park helsingfors

Stan ligger ungefär 10-15 minuters promenadväg från hamnen så det gick fort in och det var lätt att hitta.

karl fazer

Första stoppet blev på Karl Fazers Café – Ett obligatoriskt stopp om man är i Helsingfors.

karl fazer cafe helsingfors

Du har nog ätit både deras godis och bröd. Karl Fazer var nämligen bagare och startade ett fransk-ryskt café med konditori år 1891, här på Glogatan 3 i Helsingfors.

fazer cafe

Hans intresse var industriell produktion av choklad, konfektyr och praliner och började med tillverka sötsakerna i bakutrymmet på det här kaféet.

fazer geisha

Tre år efter kaféet öppnade startade han sin första fabrik i en annan byggnad. Resten av historien är en framgångssaga då de idag exporterar allt från choklad, kex, bröd och annat gott runt om i världen.

stockmann

Det blev en sväng på Stockmann – Finlands svar på NK!

kiila brunch

Sedan stannade vi till på Kiila Food & Bar för att äta lunch. Restaurangen har nämligen en grym brunch buffé under Lördagar och Söndagar!

Brunch helsingfors

Det fanns massor av vegetariska/veganska alternativ så Rebecca som just nu försöker köra ett par veganska månader var nöjd:)

helsingfors domkyrka

Helsingfors Domkyrka.

silja symphony

Efter ett par timmar i land var vi ganska nöjda och innan regnet kom promenerade vi snabbt tillbaka till båten!

sun flower oasis

Vi var helt slut när vi kom tillbaka så vi riktade in oss på Sun Flower Oasis som låg på däck 12. Det var här vi var när jag körde Event med Silja [länk] i våras.

spa resort silja

Jag trodde verkligen att alla ombord skulle tänka likadant men det var så lugnt här uppe vilket var extremt skönt.

spa silja

Det blev med andra ord massor av bubbel och bastu innan kvällens middag.

sheet mask

När vi kom tillbaka till hytten blev det en power nap med en sheet mask på för både mig och Becca!

restaurang tavolata

Som vi längtade efter kvällens restaurangbesök. Jag har ätit Restaurang Tavolátas italiensk inspirerade mat tidigare så jag visste att kvalitén skulle vara grym!

skaldjur silja line

Vi körde på en 5 rätters igen och lät våran fantastiska servitör, Vangelis, välja viner till varje rätt. 1:a rätten för mig blev en skaldjurstallrik!

italiensk chark

2:a rätten som följde var en fantastisk charkbricka. Till den kom deras olja och oliver som också säljs ombord.

vinprovning

Becca fick en tomat- och mozzarellatallrik.

torsk

Som 3:e rätt blev det Torsk i en fantastisk senap/citron sås!

risotto

Den 4:e rätten, den godaste, bestod av en varm Räkrisotto med tomat och citrussmaksatt Stracciatellaost.

olivolja glass

Den 5:e och sista rätten blev såklart en efterrätt. De har nämligen en egen glass gjord på deras olivolja på menyn som man inte får missa!

service ombord

Det bästa med besöket? Vår fantastiska servitör i mitten! Vi kallade honom “Kjelle” då han hade en identisk röst och pratade precis som skådespelaren Kjell Bergqvist. Vi skrattade gott hela middagen och fick även en sådan fin service av de andra i personalen. Vi hade en sån fin kväll!

vinbar

Vi testade ju så mycket viner och fick reda på att alla viner som serverades även fanns att köpa ombord. Jag blev helt besatt av ett Riesling vin: Marchesi Antinori Tenuta Monteloro Mezzo Braccio Riesling från Toscana. Varma rekommendationer!!

viner silja line

I vinbaren på deras promenadstråk fanns massor av fina viner utöver det som serverades på restaurangerna så den som gillar vin kan upptäcka en hel del här!

frukost silja line

Söndag kvällen blev lugn sen och vi somnade snabbt i hytten. Trots att vi var så mätta efter middagen längtade vi efter frukostbuffén dagen efter. Vi hann avnjuta den i lugn och ro medan Silja sakta gled genom Stockholms skärgård. Så fint och vi avslutade resan på topp!

Ett stort tack till dig, Oscar Brehmer på Silja, för en fantastiskt fint komponerad resa! Vi hade en fantastiskt härlig upplevelse ombord och jag är så tacksamma för att få samarbeta med er på Tallink Silja!! Det blir definitivt fler besök!

Läs Del 1: Weekend till Helsingfors med Silja Resort [länk]

ARTIKELN INNEHÅLLER ANNONSLÄNKAR OCH GÖRS I SAMARBETE MED SILJA LINE

Del 1 | I helgen gjorde jag och Rebecca en uppföljare på vår “utvecklingsresa.” Förra gången åkte vi till Marocko [länk] men den här gången hade vi bara 3 dagar tillgängliga så det blev en weekendresa mot vackra Helsingfors i stället tillsammans med Silja Line.

Weekend till Helsingfors med Silja Resort

Jag är så stolt över att arbeta och samarbeta med Tallink Silja! De har bokat min försäljningsutbildning några gånger under året till sina anställda ombord och tillsammans bjöd vi även in hårt arbetande kollegor i skönhetsindustrin under ett event [länk] i våras där vi lyfte stress, hälsa och företagsamhet. Jag tror på långsiktiga samarbeten som utvecklar en som person, inte snabba samarbeten bara för pengar.

silja symphony

Då vi diskuterat och jobbat så mycket med hälsa, fick jag och Rebecca möjligheten att uppleva Silja Lines nya koncept Silja Resort då de valt att satsa ännu mer på upplevelser och avkoppling! Ett samarbete jag gör med hjärtat för att kunna inspirera fler till att ta sig lite egen tid i vardagen.

weekend kryssning

Jag har sagt det förut och säger det igen…att resa är en utav de viktigaste utgifterna som finns om man vill bli rikare! Det behöver liksom inte bli ett alltför stort och dyrt projekt, utan ibland räcker det med en “48-timmars get away” för att göra lite underverk för själen.

silja line

Rebecca och jag valde att resa med Silja Symphony till Helsingfors som avgick under Lördagen (16.45) och kom tillbaka idag (Måndag 09.45).

solnedgång kryssning

På så sätt blev helgen lite längre och vi fick lite miljöombyte. 2 övernattningar och några timmars njutning i ett annat land var inte fy skam!

Commodore-hytt silja

Det finns 15 olika alternativ av boende ombord och vi bodde i en Commodore-hytt som är ett lite lyxigare val men absolut inte det mest vräkiga alternativet.

Commodore lounge
Bild från den gemensamma loungen.

Bor man här ingår en specialfrukost, minibar/champagne och tillgång till en exklusiv lounge med egen bar och bastu. Lyxigt och extremt uppskattat av två hårt arbetande kvinnor som checkade in efter en tuff vecka!  🙂

menu nordic bon vivant

Något jag gärna lägger pengar på är god mat och dryck! Är det något som Silja är känt för, förutom personalen, så är det den höga standarden på mat. Det finns flera restauranger ombord som har menyer framtagna av välkända kockar så första kvällen valde vi att testa en Femrätters-meny (!) framtagen av den Estniska stjärnkocken Peeter Pihel.

förrätt Peeter Pihel
Rebeccas veganska höbakade rödbeta med ramslökskapris. Jag fick en variant utan rödbetor då jag är allergisk.

Under middagen sammanfattade vi de 7 månaderna som gått sedan vår senaste resa. Hur det gått med våra mål, vilka hinder och framgångar som dykt upp på vägen och vi pratade om vad vi lärt oss och utvecklat. Det blev ett fantastiskt samtal, högt och lågt, känsligt och glatt.

Peeter Pihel
Rätt nr 2. Rostad svartrot, vaktel ägg, gravad sik och sikrom, vassle- och dilloljedressing. Min favoriträtt av alla 5.

Både jag och Rebecca har en stor kärlek till bra mat och dryck så att få diskutera livet samtidigt som vi avnjöt alla rätter var verkligen en upplevelse. Till varje rätt serverades även olika drycker som passade bra till alla olika råvaror.

torsk Peeter Pihel
Rätt nr 3 var också helt magisk. Torsk-kindsconfit, rostad lök och kräftsås!

Hela menyn bestod av traditionella men moderniserade estniska smaker till en ära av Estlands 100-årsfirande.

vaktel Peeter Pihel
Rätt nr 4: Vaktel från Järveotsa gård, syrade morötter och rökt jordärtskocka.

Vi satt nog på restaurangen i 3 h. Personalen var så otroligt kunnig och pratade glatt om varje rätt och man märkte att de var otroligt stolta över det som serverades. Kul att se!

efterrätt
Rätt nr 5: Röda vinbärs- och mannamousse med kesosnö och myskmadrasmaksatt mjölk.

Otroligt gott allt ihop och mätta blev vi kan jag lova! Efter att ha suttit stilla under en lång tid var det dags att kika runt i fartyget.

taxfree silja
Underbara Linda och Riikka i Taxfree! Saknade min kära vän Tiina (som var min rektor under tiden jag utbildade mig till makeupartist) då hon var ledig och i land.

Vi klev in i Taxfree direkt för Becca behövde shoppa foundation och jag ville hälsa på personalen jag haft på mina utbildningar. På utbildningen pratade vi mycket om att sälja från hjärtat och prioritera god kundservice framför framfusigt sälj, något som de här fantastiska kvinnorna är grymma på.

Dans show todes

Förutom god mat och shopping så innehöll resten av kvällen shower, musik och underhållning. Dansgruppen Todes, fasen vad grymma de var! Så imponerad.

show artister silja line

Nu kommer jag inte ihåg vad bandet som spelade hette men de körde mycket latino hits och annat härligt så både jag och Becca, som älskar att dansa, var i vårt esse! Det blev en så otroligt lyckad Lördagskväll och vi båda somnade som två stockar fyllda med ny energi!

Forts. följer i veckan!

Dags för mitt andra inlägg från vår Barcelona Weekend! Det finns ju så mycket man vill utforska när man kommer till en stad för första gången så det blev en hel del turistande under dagarna vi var där.

flax n kale

Inför en massa strosande och turistande behöver man en stadig frukost! Flax n’ Kale är något alla tipsat om inför redan så dit var vi bara tvungna att gå!

Det är den första “flexitära restaurangen” i Barcelona och har den har gått så pass bra så att det snabbt utformades till en kedja!

brunch barcelona

Hit går man främst för att äta brunch och det är rena himmelriket för den som är överkänslig och har massor av allergier (som jag har). Allt på menyn är i stort sätt gluten, laktosfritt och har högt näringsvärde! Dessutom är maten så vackert upplagt så man knappt vill förstöra den, haha.

La Sagrada Família

Efter att magarna var proppfulla så åkte vi mot vårt första “turistmål” Kyrkan La Sagrada Família! Kyrkan är en utav de mest populära turistattraktioner i världen och är även med på UNESCO världsarvslista. Den påbörjades år 1882 men är fortfarande inte färdigbyggd.

La Sagrada Família gaudi

I och med att bygget pågått i ett x antal generationer så har kyrkan olika stilar och utformningar. Arkitekten och en av de ursprunglig skaparna till bygget var, även här, Antoni Gaudi som jag nämnde i Del 1 [länk] då vi besökte Park Güell! Hit måste man köpa biljetter innan resan, vilket vi inte gjorde. Det var sååå mycket folk runt kyrkan!

Casa Batlló

När vi ändå var inne på Gaudi tog vi oss vidare till Casa Batlló som också kallas för Casa dels ossos (Huset av ben) på grund av att fasaden är något skelettliknande. Innan jag åkte ner fick jag däremot höra namnet: Gaudis balkonger.

Casa dels ossos

Huset är så otroligt vackert med sin keramiska mosaik och säregna balkonger.

gaudis balkonger

Insidan ska tydligen också vara fantastisk då hela byggnaden i princip saknar raka linjer. Varje rum ska se helt olika ut och bestå av oregelbundna former och fantastisk arkitektur. Vi nöjde oss med att kika på utsidan.

Casa Milá

Casa Milá, ligger mitt över gatan från Gaudis balkonger och stod ut lika mycket i design. Jag hade kunnat tänka mig att gå in här men det var så sent och vi var lite småhungriga så vi skippade det (nästa gång!) På taket finns en samling skorstenar, ventilationstrummor, trapphus med inbyggda vattenmagasin och spiror i massor av spännande silhuetter. Det såg riktigt coolt ut på bilderna när man googlade!

torres romanes
Min nya favoritkjol Clementine flower [klick] från Line of oslo fick följa med till barca!

Vi tog oss sedan vidare mot den gamla stadsdelen, Barri gòtic som är Spaniens svar på Gamla stan. Det är här det händer och det finns massor av butiker och restauranger som man vill strosa mellan! Här snubblade vi över en liten sidobyggnad till Torres Romanes området. Så vackert!

Santa Maria del Mar
Santa Maria del Mar. När jag kom hem från Barcelona fastnade jag i en serie på Netflix som hette: Katedralen vid havet. Jag hade ingen aning om att den utspelade sig i Barcelona förrän jag började titta. Slutscenen avslutades i den här katedralen, samma plats som jag för några dagar sedan stod i. Så vackert och magiskt sammanträffande!

kokua skor

Kokua! Vi sprang på en butik fylld med olika ballerinaskor. Missa inte den!

katalonien

Katalonien, som Barcelona ligger i, har under alla tider kämpat för att bli självständiga och bryta sig loss från Spanien. Överallt i Barcelona ser man flaggor och “demonstrationsskyltar” som påminner om den eviga striden emellan dem.

sangria de cava
Lite strosande i hamnen hann vi med också. De hade ett shopping center där nere men det var inte så mycket att ha. Vi satsade på några Sangria de Cava stopp i stället.

hamn barcelona

Så vackert!

la merce

Under helgen vi var där firade Barcelona ett utav sina skyddshelgon på en festival som kallas för La Mérce! Kvällen var helt fantastisk då det arrangerades en superstor ljusshow i Parc de la Ciutadella. KOmmer posta ett par bilder ifrån den i Del 3.

la hacienda
Sist men inte minst så måste jag tipsa om en Mexikansk restaurang vi snubblade in på! La Hacienda får ni inte missa för de har verkligen den godaste Nacho tallriken jag någonsin ätit!!

mexikanskt barcelona
Extremt god mat, bra service och drinkarna var super goda! Så kul när man spontant hittar ett pang ställe! Varma rekommendationer!

Missa inte att läsa:  Weekendtips i Barcelona Del 1 [länk]

Nu har jag hunnit sortera ut alla bilder efter helgens weekendresa till Barcelona, Spanien. Det blir en hel del restips så jag har delat upp allt i tre delar så att det inte blir för tung läsning för er 🙂

Barcelona norwegian

Tillsammans med min vän Anne-Sofie åkte jag ner till Barcelona under Fredag-Måndag. Norwegian hade riktigt bra flighter så vi kom runt lunchtid och åkte hem med ett sent kvällsflyg.

spanien karta

Detta var faktiskt min första gång i Barcelona, i vuxen ålder.  Jag har bilat igenom Barcelona när jag var typ 8 men jag minns nästan ingenting från det besöket.

panorama glories

Vi valde att bo straxt utanför citykärnan, i Glóries som låg straxt intill ett shopping centrum med samma namn. Det var i stort sätt bara 10 min med tunnelbana in till stan så det blev perfekt!

torre agbar

Precis bredvid hotellet låg Torre Agbar, som blev lite av vårt riktmärke varje gång vi skulle hem. Det är egentligen inget flashigare än ett 144 meter högt kontorshus men det verkar finnas planer på att de ev ska förvandla byggnaden till ett lyxhotell i stället.

the gates diagonal barcelona
Hotellet vi bodde på hette The Gates Diagonal och vi var så otroligt nöjda att vi valde det. Extremt fin inredning (ville ta med allt hem), trevlig personal och jätte fina rum!

the gates diagonal terass

Takterassen var ju inte så tråkig den heller. Ska man åka ner till Barcelona rekommenderas stark ett hotell med pool om man inte skulle hinna iväg ner till stranden. Det var ju så mycket man ville hinna se så vi hade inte riktigt ro att ta oss till stranden då det skulle försvinna för mycket tid från vår lilla sightseeing. 🙂

makeupbylina travels

Vi bestämde oss för att spendera både Fredag och Lördag genom att strosa runt i stan och se så mycket som möjligt till fots. Till nästa besök kommer jag nog vilja hoppa på en Jump-on-jump-off buss så att jag får en bättre helhetskänsla av stan vilket jag inte riktigt kände att jag hann få denna gång.

Ciudad Condal
Första kvällen hade vi blivit rekommenderade att äta på Ciudad Condal. Restaurangen är i stort sätt alltid fullsatt och det kryllar av folk i baren då tapasen är sjukt god här. Vi hade inte bokat men lyckades smita åt oss en plats efter 30 min väntan. Om du åker hit, beställ Torsk med honung (längst upp till höger i mitten). En riktig succé kan jag lova!

park guell utsikt

Dagen efter var vi tvungna att besöka ett utav stadens måsten,  Park Güell. Den ritades och konstruerades av Antoni Gaudí och utsågs 1984  av Unesco till ett världsarv. Se till att ha biljetter bokade om ni ska hit!

gaudi park

Från början var området inte alls avsedd för att bli en park utan var egentligen ett byggprojekt för ett bostadsområde med exklusiva tomter.

park guell
Det projektet blev en stor flopp och området lämnades över till staden efter att ha misslyckats med att sälja alla de tomter de erbjöd.

park guell barcelona

Gaudí, ser man egentligen i stora delar av hela Barcelona. Det känns som han haft ett finger i precis allt som har med arkitektur att göra.

antoni gaudi

Området är ganska så stort i sig men parken där man går runt och kikar på all arkitektur är inte så jätte stor.
mosaik

Hela området är fantastiskt vackert fyllt med klassisk Güel arkitektur, spiralformade torn, trappor och mosaik.

makeupbylina

Överallt fanns massor av fina väggar och miljöer att ta bilder vid. Här lyckades vi klämma ihop oss framför samma vägg:)

leica

Gillar man att fota kan jag varmt rekommendera att åka hit. Jag var i mitt esse här och passade på att leka lite extra med kameran då det fanns så mycket kul att ta kort på.

Restaurang nuba

Under Lördags kvällen hade vi blivit rekommenderade att besöka den glamorösa Restaurangen Nuba som tydligen sägs vara ett stammis ställe till många utav de spanska fotbollsproffsen. Så mysigt ställe där man kan passa på att klä upp sig rejält! Restaurangen ligger en bit utanför tunnelbaneområdet men det är ganska så billigt att ta en taxi hit.

nuba barcelona
Förutom att stället var otroligt vackert så var maten i toppklass! Om man vill ha smakupplevelser där de mest udda kombinationerna sätts ihop så ska man gå hit. Vi var så nöjda och kvällens absoluta favorit var Aubergine carpaccio med rosmarin, getost och honung. Wow! Tryffelkroketterna och passionssoppan till efterrätt var inte helt dumt det heller!