Tagg

Mat och Dryck

Browsing

Nu är jag precis hemkommen från en spontan sista minuten resa ner till Grekland och ön Korfu tillsammans med min familj. Denna gång blev det en charter med Tui till vackra Acharavi/Róda.

Här har ni mig, i mitt esse! Värme, hav, total närvaro, god mat och omgiven av en kultur som tilltalar mig något enormt. Är det därför vi Svenskar älskar att resa så mycket? För att vi totalt släpper alla regelverk och normer som vi har hemma? När vi reser lever vi!

Vi bodde precis mellan Acharavi och Róda som ligger på den norra sidan av ön Korfu. Ön tillhör Grekland men gränsar till Albanien. Det är så nära att vart man än spanar över havet så ser man bergen på den Albanska sidan.

Från flygplatsen (Korfus huvudstad) så tog det ungefär 1,5 h med buss för att komma hit. Orten var så liten och pittoresk och då vi åkte lite innan säsongen satt igång var det otroligt lugnt här.

Vi bodde på vackra Amarossa Village, ett lite resort med egna hus och lägenheter.

Vi var de första gästerna för i år så vi blev så fint omhändertagna här! Vi hyrde ett litet tvåvåningshus som låg i anslutning till…

Bild lånad från deras facebook sida

…ett supermysigt poolområde som hade en bar och enklare restaurang! Stället drevs av en Petro’s och hans fru, två urgulliga Greker som hyrt stället sedan 2004.

Här åt vi i stort sätt alla våra luncher och…

…hängde så fort det var soligt. Tyvärr var inte vädret sådär jättebra så pass tidigt på säsongen men det var ändå skönt att få vila upp sig lite.

Precis utanför grindarna till resorten hade vi havet och en lång strandpromenad. Gick man till vänster kom man till Róda och gick man till höger hamnade man i Acharavi. Båda ställena va mysiga och hade bra restauranger…

…men gick man mot Róda fick man lite mer puls på kvällarna då det var mycket tryck på sportbarer och restauranghäng. Gick man åt andra hållet blev det lite mer fokus på…

…strandpromenad, solnedgångar och bra mat!

Promenaden längs vattnet var så mysig och här spenderade vi väldigt mycket tid!

I övrigt måste vi prata om Grekisk mat! Ääääälskar maten här nere. Hemma i vardagen undviker jag en hel del ingredienser då jag är överkänslig mot en hel del men här nere funkar väldigt mycket utan att jag reagerar. Färska sallader med oliver, olja och vinäger i massor blev det…

…och jag vet inte hur många souvlaki jag smaskat i mig på den här resan. Tyvärr så blev både min syster och barnen sjuka i maginfluensa under resan så de fick tyvärr inte mumsa lika mycket på allt.

Allt som allt har resan varit super och det har varit så skönt att få ett avbrott från vardagen då jag verkligen behövt semester under en lång tid. Jag hann i och för sig skriva ett litet inlägg: 10 bra skönhetsprodukter på solsemestern.😉

Minstingen Collin satt i vagnen och tog kortet;)

Nu har vi alla åkt hem till vårt eget hem och saknaden var stor redan när jag vaknade i morse. Trots att man älskar sin vardag och gillar att vara självständig så är det något visst att få bo under samma tak som sin familj igen. Att resa ihop är en fin påminnelse om vart man kommer ifrån och även på hur mycket man utvecklas/utvecklats på egen hand. På gott och ont kanske:) I vilket fall, familjen, jag älskar er och resan har varit magisk (trots mycket regn och magsjuka). <Puss på er<3

I helgen åkte jag ner till min hemstad Oskarshamn för att göra makeuper inför den årliga gymnasiebalen. Jag brukar alltid sova hos min syster men den här gången checkade jag in på Hotel Corallen då jag behövde lite egentid efter en intensiv vecka.

dagsspa oskarshamn

Det är så sällan man tar just det…egen tid vid rätt tillfälle. Jag är ganska så duktig på att ta egen tid i veckorna efter jobbet pågrund av att jag har ett socialt jobb men när man åker “hem” vill man ju ta vara på varje sekund man har med familjen.

hotel corallen
Bild lånad från Hotel Corallen

Den här veckan hade jag haft så mycket jobb så jag behövde liksom bara “stänga av” lite under Fredagskvällen…så jag prioriterade en egen liten staycation här ovan! Sååå värt!

jacuzzi oskarshamn

Jag lyxade till det med ett rum som hade jacuzzi på rummet och det var a b s o l u t underbart! Min kropp var typ i chock för att jag fick bada haha…inte varje dag (endast dusch hemma) 🙂

hotellrum oskarshamn

Somnade som en stock i ett par silkeslena lakan. Det är något som jag verkligen älskar med hotell!

restaurang hotell corallen

Hotel Corallen är ganska så väletablerat i Oskarshamn. Det är liksom hit man åker och äter hotellfrukost när man vill lyxa till det lite och dessutom ligger hotellet/restaurangen så otroligt fint ut mot vattnet.

hotellfrukost corallen

Det här med att fota min egen frukosttallrik…sker inte så ofta, haha. Jag älskar att äta så jag slafsar på det mesta på tallriken.

frukost hotell corallen

Finns inte en chans att den tallriken skulle platsa in i något snyggt flöde, haha. Bacon, äggröra och hash browns är favoriter!

spa relax oskarshamn corallen

Efter frukost sminkade jag balmakeuperna jag pratade om och när sista penseln var använd åkte jag tillbaka till Corallen för att möta upp min syster och äldsta gudson. Vem vet, de kanske saknade mig där hemma för de bestämde sig för att checka in i samma rum och spendera resten av dagen med mig <3

utespa corallen

Kevin, min gudson, fick bestämma hur vi skulle spendera eftermiddagen och då blev det såklart bad som stod nummer 1 på önskelistan. Corallen har ett utespa med utomhus pool, jacuzzi och bastu så vi spenderade en hel del där och beställde ut lite chark och plock!

gotlandsbåten oskarshamn

Utsikten från hotellet <3

chevre förrätt
Chevré på glutenfri toast

Aktivitet två var att få äta på restaurangen i samma byggnad! Kevin nöjde sig ganska friskt med köttbullar och pommes men jag och syrran unnade oss lite annat.

barn hotell oskarshamn

En monster-drink fick Kevin att sitta still en stund, haha.

varmrätt hotell corallen

Varmrätten!! Pepparstek…varma rekommendationer! Egentligen serveras den med en Grönpepparsås men jag fullkomligt älskar bea OCH pommes så gjorde om rätten något.

Efter den gick vi tillbaka till rummet och kikade på Eurovision och innan vinnaren avslöjades somnade jag helnöjd på kudden. Det blev en riktigt lyckad helg och jag tror INTE det här blir sista gången (sorry syrran) 😉

Efter att ha kämpat i ett smått irriterande projekt i ett par månader fick jag i förra veckan äntligen stänga dörren till det. Det fick ett positivt avslut vilket känns riktigt skönt så jag firade med en paus från bloggen Tors-Sön och spenderade tiden med familjen nere i Oskarshamn.

Min älskade systerson, Collin, skulle döpas så hela tjocka släkten var samlade för festligheter.

Jag kan inte fatta att det redan gått 3 år sedan vi döpte hans storebror Kevin.  Tillsammans med min svågers syster med man fick vi äran att bli faddrar till lillebror också.

Vi höll dopet på Restaurang Badholmen igen som ligger ute på en liten “ö” i min hemstad ute vid hamnen. Lokalen är jättefin i sig själv men…

…nu är det så att min Syster älskar att dekorera och fixa event så alla kalas hon styr upp blir något av ett litet konstverk på sitt vis. Jag själv skulle ha caterat allt, haha, men inte hon inte…hon har bakat och styrt i veckor inför det här!

Tårtorna hade hon dock beställt tack och lov! 🙂

Sockerchocken var total men vad gör väl det när det är så sällan:)

Roll pops med hallon och vit choklad.

Godishörna för barnen!

Den som ville käka upp Collin kunde göra det! 😉

Det har varit en riktigt fin helg och jag är fylld med energi från familjen men nu är det dags att åka tillbaka till Stockholm igen och kavla upp ärmarna för en ny jobbvecka! Tack familjen för allt mysigt häng! Moster saknar er redan<3

Del 2 | Dag två på vår weekend med Silja line var det dags att gå i land. Vi tog en lång sovmorgon och åt frukost och vandrade sedan in mot Helsingfors. Vi låg i hamn fram till kl 17.00 så vi hade gott om tid att strosa runt.

park helsingfors

Stan ligger ungefär 10-15 minuters promenadväg från hamnen så det gick fort in och det var lätt att hitta.

karl fazer

Första stoppet blev på Karl Fazers Café – Ett obligatoriskt stopp om man är i Helsingfors.

karl fazer cafe helsingfors

Du har nog ätit både deras godis och bröd. Karl Fazer var nämligen bagare och startade ett fransk-ryskt café med konditori år 1891, här på Glogatan 3 i Helsingfors.

fazer cafe

Hans intresse var industriell produktion av choklad, konfektyr och praliner och började med tillverka sötsakerna i bakutrymmet på det här kaféet.

fazer geisha

Tre år efter kaféet öppnade startade han sin första fabrik i en annan byggnad. Resten av historien är en framgångssaga då de idag exporterar allt från choklad, kex, bröd och annat gott runt om i världen.

stockmann

Det blev en sväng på Stockmann – Finlands svar på NK!

kiila brunch

Sedan stannade vi till på Kiila Food & Bar för att äta lunch. Restaurangen har nämligen en grym brunch buffé under Lördagar och Söndagar!

Brunch helsingfors

Det fanns massor av vegetariska/veganska alternativ så Rebecca som just nu försöker köra ett par veganska månader var nöjd:)

helsingfors domkyrka

Helsingfors Domkyrka.

silja symphony

Efter ett par timmar i land var vi ganska nöjda och innan regnet kom promenerade vi snabbt tillbaka till båten!

sun flower oasis

Vi var helt slut när vi kom tillbaka så vi riktade in oss på Sun Flower Oasis som låg på däck 12. Det var här vi var när jag körde Event med Silja [länk] i våras.

spa resort silja

Jag trodde verkligen att alla ombord skulle tänka likadant men det var så lugnt här uppe vilket var extremt skönt.

spa silja

Det blev med andra ord massor av bubbel och bastu innan kvällens middag.

sheet mask

När vi kom tillbaka till hytten blev det en power nap med en sheet mask på för både mig och Becca!

restaurang tavolata

Som vi längtade efter kvällens restaurangbesök. Jag har ätit Restaurang Tavolátas italiensk inspirerade mat tidigare så jag visste att kvalitén skulle vara grym!

skaldjur silja line

Vi körde på en 5 rätters igen och lät våran fantastiska servitör, Vangelis, välja viner till varje rätt. 1:a rätten för mig blev en skaldjurstallrik!

italiensk chark

2:a rätten som följde var en fantastisk charkbricka. Till den kom deras olja och oliver som också säljs ombord.

vinprovning

Becca fick en tomat- och mozzarellatallrik.

torsk

Som 3:e rätt blev det Torsk i en fantastisk senap/citron sås!

risotto

Den 4:e rätten, den godaste, bestod av en varm Räkrisotto med tomat och citrussmaksatt Stracciatellaost.

olivolja glass

Den 5:e och sista rätten blev såklart en efterrätt. De har nämligen en egen glass gjord på deras olivolja på menyn som man inte får missa!

service ombord

Det bästa med besöket? Vår fantastiska servitör i mitten! Vi kallade honom “Kjelle” då han hade en identisk röst och pratade precis som skådespelaren Kjell Bergqvist. Vi skrattade gott hela middagen och fick även en sådan fin service av de andra i personalen. Vi hade en sån fin kväll!

vinbar

Vi testade ju så mycket viner och fick reda på att alla viner som serverades även fanns att köpa ombord. Jag blev helt besatt av ett Riesling vin: Marchesi Antinori Tenuta Monteloro Mezzo Braccio Riesling från Toscana. Varma rekommendationer!!

viner silja line

I vinbaren på deras promenadstråk fanns massor av fina viner utöver det som serverades på restaurangerna så den som gillar vin kan upptäcka en hel del här!

frukost silja line

Söndag kvällen blev lugn sen och vi somnade snabbt i hytten. Trots att vi var så mätta efter middagen längtade vi efter frukostbuffén dagen efter. Vi hann avnjuta den i lugn och ro medan Silja sakta gled genom Stockholms skärgård. Så fint och vi avslutade resan på topp!

Ett stort tack till dig, Oscar Brehmer på Silja, för en fantastiskt fint komponerad resa! Vi hade en fantastiskt härlig upplevelse ombord och jag är så tacksamma för att få samarbeta med er på Tallink Silja!! Det blir definitivt fler besök!