Tagg

Europa

Browsing

Ångrar inte för en sekund att jag tog så lite semester i somras nu när jag får njuta av lite ledighet under hösten istället. Först en vecka i Sydafrika och nu denna vecka då jag varvar jobb och nöje i Italien, Toscana, på vingården Terre di Nano då mina vänner ska gifta sig!

Bröllop Toscana

I Måndags tog sig jag och vännen Caisa till Italien för att fira livet och bröllopet mellan våra gemensamma gemensamma vänner Josephine och Jens! Vi flög först till Rom och åkte sedan vidare med tåg till byn Chianciano (2,5h) och fortsatte sedan en timme med taxi till staden Montepulciano.

bröllop terre di nano

Straxt utanför staden Montepulciano ligger en liten lantlig gård, Terre Di Nano, som är omringad av vingårdar, olivträd och magnifika vyer. Här ska vi spendera en magisk bröllopsvecka tillsammans med vänner och familj till det kommande brudparet.

terre di nano italien
Terre di Nano ligger i provinsen Siena mitt i hjärtat av Val d´Orcia!

Den här platsen är som hämtad från en saga! Kolla bara på entrén och på det magiska “pizzahuset” (huset har en stor pizzaugn som vi ska testa senare i veckan).

terre di nano interior

Boendet ligger fantastiskt fint och rummen är rymliga och har en lantlig touch på all inredning. Jag och Caisa delar rum och garderob vilket känns himla trevligt!

Uppdaterar inlägget i takt med att internet låter mig ladda upp fler bilder… 🙂

ARTIKELN INNEHÅLLER ANNONSLÄNKAR OCH GÖRS I SAMARBETE MED MAGNUS & FRIENDS

Nu är den bokad…min andra surf- och yogaresa ner till Portugal tillsammans med min väns surfskolan Magnus & Friends Jag var helt lyrisk efter första resan med dem 2017 då det var blev en otroligt lärorik upplevelse både fysiskt och mentalt.

magnus and friends Portugal
En utav mina närmaste vänner, Magnus, följde sin dröm och startade en egen surfskola!

För det blev verkligen en inre resa för mig. Jag utmanade mig själv, mina känslor, rädslor och jag upptäckte sidor hos mig som jag inte sett på ett tag. Detta gjorde jag i en kombination med stillsam yoga! Jag älskade det och det blev en utav de bästa veckorna i mitt liv.

I år går jag tyvärr igenom lite strul med kroppen bakom kulisserna så jag vet inte hur mycket jag kommer att klara av fysiskt i år MEN jag kommer att testa mig fram och utmana kroppen samtidigt som jag kommer ha full respekt om den säger ifrån. I vilket fall blir det helt magiskt att komma iväg och få uppleva den Portugisiska sommaren tillsammans med min vänner och helt nya människor. Som jag längtar!

surfa i portugal sommar

Om du vill följa med och är sugen på lite mer information så hittar du surfskolan Magnusandfriends.se! Vem vet! Vi kanske ses i sommar:)

Läs tidigare inlägg:
Bokad surfresa till sommaren
Surf & Yoga Semester i Portugal – Del 1
Surf & Yoga Semester i Portugal – Del 2

Nu är jag precis hemkommen från en spontan sista minuten resa ner till Grekland och ön Korfu tillsammans med min familj. Denna gång blev det en charter med Tui till vackra Acharavi/Róda.

Här har ni mig, i mitt esse! Värme, hav, total närvaro, god mat och omgiven av en kultur som tilltalar mig något enormt. Är det därför vi Svenskar älskar att resa så mycket? För att vi totalt släpper alla regelverk och normer som vi har hemma? När vi reser lever vi!

Vi bodde precis mellan Acharavi och Róda som ligger på den norra sidan av ön Korfu. Ön tillhör Grekland men gränsar till Albanien. Det är så nära att vart man än spanar över havet så ser man bergen på den Albanska sidan.

Från flygplatsen (Korfus huvudstad) så tog det ungefär 1,5 h med buss för att komma hit. Orten var så liten och pittoresk och då vi åkte lite innan säsongen satt igång var det otroligt lugnt här.

Vi bodde på vackra Amarossa Village, ett lite resort med egna hus och lägenheter.

Vi var de första gästerna för i år så vi blev så fint omhändertagna här! Vi hyrde ett litet tvåvåningshus som låg i anslutning till…

Bild lånad från deras facebook sida

…ett supermysigt poolområde som hade en bar och enklare restaurang! Stället drevs av en Petro’s och hans fru, två urgulliga Greker som hyrt stället sedan 2004.

Här åt vi i stort sätt alla våra luncher och…

…hängde så fort det var soligt. Tyvärr var inte vädret sådär jättebra så pass tidigt på säsongen men det var ändå skönt att få vila upp sig lite.

Precis utanför grindarna till resorten hade vi havet och en lång strandpromenad. Gick man till vänster kom man till Róda och gick man till höger hamnade man i Acharavi. Båda ställena va mysiga och hade bra restauranger…

…men gick man mot Róda fick man lite mer puls på kvällarna då det var mycket tryck på sportbarer och restauranghäng. Gick man åt andra hållet blev det lite mer fokus på…

…strandpromenad, solnedgångar och bra mat!

Promenaden längs vattnet var så mysig och här spenderade vi väldigt mycket tid!

I övrigt måste vi prata om Grekisk mat! Ääääälskar maten här nere. Hemma i vardagen undviker jag en hel del ingredienser då jag är överkänslig mot en hel del men här nere funkar väldigt mycket utan att jag reagerar. Färska sallader med oliver, olja och vinäger i massor blev det…

…och jag vet inte hur många souvlaki jag smaskat i mig på den här resan. Tyvärr så blev både min syster och barnen sjuka i maginfluensa under resan så de fick tyvärr inte mumsa lika mycket på allt.

Allt som allt har resan varit super och det har varit så skönt att få ett avbrott från vardagen då jag verkligen behövt semester under en lång tid. Jag hann i och för sig skriva ett litet inlägg: 10 bra skönhetsprodukter på solsemestern.😉

Minstingen Collin satt i vagnen och tog kortet;)

Nu har vi alla åkt hem till vårt eget hem och saknaden var stor redan när jag vaknade i morse. Trots att man älskar sin vardag och gillar att vara självständig så är det något visst att få bo under samma tak som sin familj igen. Att resa ihop är en fin påminnelse om vart man kommer ifrån och även på hur mycket man utvecklas/utvecklats på egen hand. På gott och ont kanske:) I vilket fall, familjen, jag älskar er och resan har varit magisk (trots mycket regn och magsjuka). <Puss på er<3

Nu har jag hunnit sortera ut alla bilder efter helgens weekendresa till Barcelona, Spanien. Det blir en hel del restips så jag har delat upp allt i tre delar så att det inte blir för tung läsning för er 🙂

Barcelona norwegian

Tillsammans med min vän Anne-Sofie åkte jag ner till Barcelona under Fredag-Måndag. Norwegian hade riktigt bra flighter så vi kom runt lunchtid och åkte hem med ett sent kvällsflyg.

spanien karta

Detta var faktiskt min första gång i Barcelona, i vuxen ålder.  Jag har bilat igenom Barcelona när jag var typ 8 men jag minns nästan ingenting från det besöket.

panorama glories

Vi valde att bo straxt utanför citykärnan, i Glóries som låg straxt intill ett shopping centrum med samma namn. Det var i stort sätt bara 10 min med tunnelbana in till stan så det blev perfekt!

torre agbar

Precis bredvid hotellet låg Torre Agbar, som blev lite av vårt riktmärke varje gång vi skulle hem. Det är egentligen inget flashigare än ett 144 meter högt kontorshus men det verkar finnas planer på att de ev ska förvandla byggnaden till ett lyxhotell i stället.

the gates diagonal barcelona
Hotellet vi bodde på hette The Gates Diagonal och vi var så otroligt nöjda att vi valde det. Extremt fin inredning (ville ta med allt hem), trevlig personal och jätte fina rum!

the gates diagonal terass

Takterassen var ju inte så tråkig den heller. Ska man åka ner till Barcelona rekommenderas stark ett hotell med pool om man inte skulle hinna iväg ner till stranden. Det var ju så mycket man ville hinna se så vi hade inte riktigt ro att ta oss till stranden då det skulle försvinna för mycket tid från vår lilla sightseeing. 🙂

makeupbylina travels

Vi bestämde oss för att spendera både Fredag och Lördag genom att strosa runt i stan och se så mycket som möjligt till fots. Till nästa besök kommer jag nog vilja hoppa på en Jump-on-jump-off buss så att jag får en bättre helhetskänsla av stan vilket jag inte riktigt kände att jag hann få denna gång.

Ciudad Condal
Första kvällen hade vi blivit rekommenderade att äta på Ciudad Condal. Restaurangen är i stort sätt alltid fullsatt och det kryllar av folk i baren då tapasen är sjukt god här. Vi hade inte bokat men lyckades smita åt oss en plats efter 30 min väntan. Om du åker hit, beställ Torsk med honung (längst upp till höger i mitten). En riktig succé kan jag lova!

park guell utsikt

Dagen efter var vi tvungna att besöka ett utav stadens måsten,  Park Güell. Den ritades och konstruerades av Antoni Gaudí och utsågs 1984  av Unesco till ett världsarv. Se till att ha biljetter bokade om ni ska hit!

gaudi park

Från början var området inte alls avsedd för att bli en park utan var egentligen ett byggprojekt för ett bostadsområde med exklusiva tomter.

park guell
Det projektet blev en stor flopp och området lämnades över till staden efter att ha misslyckats med att sälja alla de tomter de erbjöd.

park guell barcelona

Gaudí, ser man egentligen i stora delar av hela Barcelona. Det känns som han haft ett finger i precis allt som har med arkitektur att göra.

antoni gaudi

Området är ganska så stort i sig men parken där man går runt och kikar på all arkitektur är inte så jätte stor.
mosaik

Hela området är fantastiskt vackert fyllt med klassisk Güel arkitektur, spiralformade torn, trappor och mosaik.

makeupbylina

Överallt fanns massor av fina väggar och miljöer att ta bilder vid. Här lyckades vi klämma ihop oss framför samma vägg:)

leica

Gillar man att fota kan jag varmt rekommendera att åka hit. Jag var i mitt esse här och passade på att leka lite extra med kameran då det fanns så mycket kul att ta kort på.

Restaurang nuba

Under Lördags kvällen hade vi blivit rekommenderade att besöka den glamorösa Restaurangen Nuba som tydligen sägs vara ett stammis ställe till många utav de spanska fotbollsproffsen. Så mysigt ställe där man kan passa på att klä upp sig rejält! Restaurangen ligger en bit utanför tunnelbaneområdet men det är ganska så billigt att ta en taxi hit.

nuba barcelona
Förutom att stället var otroligt vackert så var maten i toppklass! Om man vill ha smakupplevelser där de mest udda kombinationerna sätts ihop så ska man gå hit. Vi var så nöjda och kvällens absoluta favorit var Aubergine carpaccio med rosmarin, getost och honung. Wow! Tryffelkroketterna och passionssoppan till efterrätt var inte helt dumt det heller!